Groenten van A tot Z

 

 

Aardappel :

 

Vele mensen geloven dat de aardappel dik maakt ,maar dat is niet waar.Een aardappel bevat zelfs minder calorieën dan een banaan.Wat wel dik maakt is de manier waarop we die aardappelen bereiden.

 

 

 

 

Asperge :

 

Asperge is de dikke ,vlezige scheut van een plant die tot de leliefamilie behoort.Al in de oudheid kenden de geneesheren de geneeskrachtige werking.Doordat de asperge weinig calorieën bevat ,is het een ideale groente voor wie “slank als een asperge” wil worden!

 

 

 

 

Bloemkool :

 

De mooie witte bloem van de bloemkool heeft veel van de goede eigenschappen  van de boerenknol.Bloemkool is soms moeilijk te verteren.Daarom kun je de groente het best combineren met wortelen en peterselie of met appel.

 

 

 

 

Boerenkool :

 

Deze in de eetkeuken wat miskende groente mag in de sapkeuken zeker niet ontbreken!

 

 

·         Seizoen : Van november tot maart

·         Aanschaf : Kies een kool met stevige bladeren die niet zijn aangewreten door ongedierte.

·         Bewaren :In de koelkast of in een koele ruimte (kelder)

·         Medisch Gebruik : Boerekool bevat zeer veel caroteen en ook selenium ,die beide kankerbestrijdend werken.Selenium wordt bovendien beschouwd als een verjongend mineraal.

 

 

 

Broccoli :

 

Broccoli is allang geen onbekende meer ,maar wist he dat de “American Cancer Society” deze groente aanbeveelt als een van de bese kankerbestrijders?

 

 

 

 

Knoflook :

 

Chinese geneesheren beweren dat knoflook in staat is het leven te verlengen.Voor de oude Egyptenaen was knoflook het symbool van vitaliteit .De oude Grieken en Romeinen gebruikten knoflook als geneesmiddel.Het was zelfs het medicijn bij uitstek bij vele pest- en cholera-epidemieën.

 

 

 

 

Komkommer :

 

Velen denken dat komkommer weinig meer is dan water ,maar ze vergeten dat dit water  (sap!) vol belangrijke voedingsstoffen zit!

 

 

 

 

 

Paprika :

 

Paprika bestaat in verschillende kleuren. Dat heeft te maken met de rijping (groene paprika’s die aan de struik rijpen worden rood) en met variaties (gele en oranje soorten).

 

 

 

 

Peterselie :

 

Wie meent dat peterselie enkel maar een toekruid is heeft het mis.

Peterselie is de gezondste “groente” die op onze aarde te vinden is.Beschouw peterselie dus nooit als louter versiering.

 

 

 

 

Rode Biet :

 

De rode kleur van deze biet (ook kroot genoemd) laat er geen twijfel over bestaan : dit is een uitstekende groente om het bloed te vernieuwen!

 

 

 

 

Selderij :

 

De verschillende soorten selderij zijn geschikt om sap van te maken.

 

 

 

 

Sla :

 

Er komen steeds meer variaties in de slasoorten.Probeer ze allemaal uit ,maar geef de voorkeur aan de groene soorten! Kou er ook rekening mee dat de meeste voedingsstoffen zich in de donkerste bladeren bevinden.

 

 

 

 

Spinazie :

 

Popeye de Zeeman heeft zeker bijgedragen tot de gedachte dat spinazie doorgaat voor een groente waarvan kinderen “groot en sterk” worden. Maar ook voor volwassenen die moe zijn of bloedarmoede hebben ,heeft spinazie heel wat te bieden!

 

 

 

Tomaat :

 

De tomaat , vroeger ook wel liefdesappel genoemd ,komt oorspronkelijk uit Peru .De plant werd  door de Spanjaarden bij hun ontdekking van de Nieuwe Wereld  overgebracht naar Europa ,waar ze lange tijd als sierplant werd gekweekt.Wij beschouwen de tomaat meestal als een groente maar plantkundig gezien is de tomaat een vrucht  ,en dat geldt ook voor je gezondheid en voor het gebruik als sap.

 

 

 

 

Venkel :

 

Italianen eten al generaties lang venkel ,maar ook bij ons raakt deze naar anijs geurende groente ingeburgerd.

 

 

 

 

Wortel :

 

De wortel is de ideale sapgroente. Hij is immers een lekkere begeleiding van tal van andere sappen. Kinderen zijn er – vanwege de zoete smaak – bijna altijd dol op.

Als je veel wortels eet en drinkt ,kan je huid licht geel kleuren.Dit is echter niet schadelijk.

 

 

 

 

TERUG

 

cd